درباره اینکه شیطان از جن بود یا ملائکه، شاید یک اشکال این است که ما کاملا دوشقی نگاه می کنیم: یا این یا آن. اما ظاهر برخی فرمایشات علامه این است که تا قبل از خلقت آدم، تمایز ملک از جن برقرار نبود، و با این خلقت تمایز برقرار شد. لذا مادام که خلقت آدم با عنوان خلیفه الله رخ نداده،هردو یکسان مخاطب می شوند اما وقتی رخ داد، متمایز می شوند.
شاید با این تفسیر بتوان برخی روایاتی که درباره گناه برخی ملائکه صادر شده (مثل روایت فطرس) که خود علامه به خاطر مخالفت آن با عصمت ملائکه آن را طرد کرده، قبول کرد. ظاهرا تعداد این روایات کم نیست زیرا یکبار آیت الله جوادی آملی در درس خود اینکه همه ملائکه عصمت داشته باشند ان قلتهایی می آورد و آیه لایعصون الله ما امرهم هم ظاهرش عمومیت تمام ملائکه نیست بلکه ناظر به دسته ای از ملائکه است.
والله العالم