بسم الله الرحمن الرحیم
قبل از گوش دادن به فایل پیشنهاد میکنم ابتدا متن جزوه تا پایان جلسه 3 را بخوانید. آن متن هم مروری است بر آنچه در کلاسهای قبلی ارائه شد (فقط بحثی با عنوان تصور و تصدیق در جزوه هست که در کلاس مطرح نشد؛ و البته مطلب مهم و پیچیدهای نیست و فقط یک تذکر است). با خواندن این متن، علاوه بر مرور مباحث قبل، دورنمایی هم از بحث مطرح شده در فایل جلسه 4 که ضمیمه شده، در اختیار خواهید داشت.
فایل جلسه 4، بحثی است که در سال 97 ارائه شده است. خودم دوباره آن را گوش دادم. گاهی پرسش و پاسخی مطرح میشود که صدای پرسش کننده واضح نیست ولی پاسخها به نظرم بقدری وضوح دارد که بحث براحتی پیش میرود.
بحث این جلسه این طور بوده که چون کانت و هگل در شکلگیری جریان جامعهشناسی معرفت و بلکه کل جریان تفکر مدرن بسیار موثر بودهاند، ابتدا سعی کردهام یک تگاه عمیقتری از کاری که این دو کردند توضیح دهم که بدین صورت در جایی ندیدم توضیح دهند.
تا دقیقه 19، بحث کانت است؛ دغدغه ام این است که مفهوم «سوبژکتیویته» که به نحوی بنیاد تفکر غربی و بویژه بنیاد بحثهای جامعه شناسی معرفت قرار گرفته را شرح دهم تا معلوم شود در چه میدانی بازی میکنیم. این بحث اصلا در کتاب نیامده است.
تا دقیقه 48 هگل را شرح
دادهام. مساله مهم هگل مساله «حرکت» است. برای اینکه مساله او فهم شود دعواهای بر سر حرکت از پارمنیدس تا ارسطو را ابتدا شرح دادم و توضیح دادم چگونه نحوه حل فلاسفه ما نهایتا همان حل ارسطویی است که غایت را در تبیین حرکت مهم میگیرد؛ و هگل چگونه توانست تبیینی از حرکت ارائه دهد که مرز ذهن و عین را بردارد و با بحث دیالکتیک حرکت را بدون غایت شرح دهد؛ و چنین شرحی از حرکت چگونه امکان پیدایش جریان انتقادی در بستر سوبژکتیویته (که هم میخواهد منتقد وضع موجود باشد و هم هیچ هدفی را قبول نکند) مهیا کرده است. ورودم به بحث هگل به خاطر این بود که کنوبلاخ اشاره مختصری به هگل میکند و از او استفاده میکند برای ورود در مارکس؛ که از این جهت شرحم فراتر از متن کتاب و جزوه است و برای فهم جریانات
معاصر مهم است.
در ادامه روندی که کنوبلاخ در فصل پیشاهنگان در پیش گرفته را باز کردهام.این مطلب به صورت بسیار مختصر درجلسه 3 اشاره شد اما وقتی که گوش دادم دیدم حاوی نکاتی است که در آنجا بیان نشده بود. به نظرم با این توضیح و نیز مروری بر جزوه سال 1394 که در سایت قرار داده شده، فهم این فصل بدون مشکل باشد. البته متن ریزهکاریهایی دارد که شاید در آن به مشکل بخورید ولی برای فهم کلیت آن مشکلی نیست و هرجای بحث سوال داشت در ادامه همینجا مطرح کنید.
در پاسخ، بقیه هم میتوانند مشارکت کنند و قرار نیست فقط من بحث کنم.
برای بحث کردن، گزینه «ارسال پاسخ» در ذیل همین متن را کلیک کنید.