loader image
پرش به محتوای اصلی
خانه

ایمان ۲

ایمان ۲

از عارفه اسماعیل زاده در
Number of replies: 10

یسئلونک عن الانفال سوره انفال آیه۱  از تو می پرسند ای پیامبر در مورد انفال، انفال را مختصرا می توان به این صورت ترجمه کرد؛ انفال یعنی ثروت هایی که به عموم مسلمانان متعلق است. مانند معادن، جنگل ها و مرتع ها و غنیمت های جنگی. اول باری که این مسئله مطرح شد در جنگ بدر بود گویا مسلمانان با همدیگر بحث می کردند که این غنیمت ها از آن کیست؟ به پیغمبر اکرم(ص) مراجعه کردند. آیه ی قرآن پاسخ خود را به پیامبر خود الهام میدهد قل الانفال لله و الرسول انفال از آن خدا و از آن پیامبر است. از آن خدا یعنی چه؟ للرسول یعنی چه؟

In reply to عارفه اسماعیل زاده

Re: ایمان ۲

از فهیمه سادات ثامنیان در

 مالکیت اموال عمومی از آن خداست، پس باید در دست مقدس‌ترین و محبوب‌ترینِ مردم قرر بگیرد.

به عبارتی این اموال متعلق به حکومت اسلامی است و در مسیر منافع عموم مسلمین مصرف می‌گردد.

و تمام مصارف رسول‌الله نیز در شعاع اهداف الهی است(لله و الرسول) 


In reply to فهیمه سادات ثامنیان

در پاسخ به: ایمان ۲

از عارفه اسماعیل زاده در

پاسخ شما صحیح است اما در پتسخ به اینکه چرا هر دو با هم امده اند باید گفت: همه ممکن است بگویند این مال خداست ما هم بنده خداییم و به این نام ظاهر پسند خوش ظاهر این مال عمومی  را در مصارف شخصی خودشان مصرف نمایند؛ بنابر این مال خدا اگرچه باید به مصلحت عموم باشد  اما تین به این معنا نیست که بل بشو باشد! 

لازم است که یک دست قدرتمندی نماینده خدا باشد او کیست؟ رسول است.

In reply to فهیمه سادات ثامنیان

در پاسخ به: ایمان ۲

از عارفه اسماعیل زاده در

بعد از آنی که مصرف انفال را معین میکند، می فرماید  فاتقو الله و اصلحوا ذات بینکم و اطیعوا الله و رسوله ان کنتم مومنین اگر مومن هستید این سه کار را انجام بدهید: اولا تقوای خدا پیشه کنید دو اختلافات بین خودتان را بردارید. بر سر چیزهای جزئی به جان هم نیفتید. سوم و اطاعت کنید از خدا و پیامبرش اگر شما مومنید.

مسئله ایمان تنها به همین خلاصه نمی شود که امسان در قللش یک گرایشی داشته باشد ان وقتی ایمان به صورت راستین در کسی وجود دارد که بر طبق آن ایمان عمل کند.  آن کسی که منکر خداست عملش با کسی که مدعی خداست چه تفاوتی  دارد؟ هر دو تا خرخره در مادیات غرق شده اند. منتها این یکی صاف میگوید معتقد نیستم. آن دیگری مدعی است که معتقد است. 

ایه قران در اینجا صریح است ان کنتم مومنین اگر مومنید همان سه شرط را باید داشته باشید. 

فرمان خدا چیست؟

In reply to عارفه اسماعیل زاده

Re: ایمان ۲

از محیا براری در

موضوعاتی که خدا امر به توجه و انجام اونها توسط انسان کرده

 در هر زمینه ای میشه چند مورد رو نام برد 

روابط انسان ها با همدیگر 

روابط انسان با موجودات دیگر 

روابط انسان با خداوند متعال و غیره

In reply to محیا براری

در پاسخ به: ایمان ۲

از عارفه اسماعیل زاده در

احسنتم

با توجه به آیات ۲ تا ۴ سوره مبارکه انفال؛ برای مومنین راستین؛ پنج خصلت در اینجا معین شده. اگر کسی در راه ایجاد این پنج خصلت در خود، تلاشی و فعالیتی بکند، باز در راه ایمان، در راه هدف ایمان و شایسته نام مومن هست. مومن راستین آن کسی ست که این پنج صفت در او باشد.

اولانما المومنون منحصرا مومنانالذینان کسانی هستند کهاذا ذکر الله چون یاد شود خدا وجلت قلوبهم به بیم اید دل هایشان. یعنی چه به بیم بیاید؟ ترسیدن از خدا به چه معناست؟

In reply to عارفه اسماعیل زاده

در پاسخ به: ایمان ۲

از عارفه اسماعیل زاده در

ممکن است کسی بگوید اقا من گناهی نکردم، از خدا هم نمی ترسم،بله، ترسیدن گنه کار در مقابل قاضی و دادستان، آن نوع ترس با نداشتن گناه منتفی است؛ تا چه گس باشد که مطمئن باشد گناه ندارد!

اما یک نوع ترس دیگر هست که ناشی از معرفت است. انسان در مقابل اشیای بزرگ،ذوات عظیم قهرا احساس ترس و حیرت می کند. خاصیت وجودی انسان این است نه از باب این که می ترسد این حس ناشی از احساس عظمت او و احساس حقارت خویشتن در مقابل اوست. تین چنین ترسی از خدا لازم است. این چنین انسانی که اینگونه از خدا بترسد از مسیری که خدا برای او مشخص کرده پا کج نمی کند. این بزرگترین ضامن احرایی عمل و حرکت و تلاش است در یک جامعه مسلم.

این تضرعی که از ائمه می شنویم و می خوانیم به دلیل معرفت بالاتر آنهاست نسبت به خدا.

و اذا تلیت علیهم آیاته زادتهم ایمانا نشانه دیگر این است که وقتی آیات خدا را می خوانند بر ایمانشان افزوده می شود. ایمان به صورت راکد در مومن معنی ندارد.مومن راستین، آن مومنی است که اگر یک کلمه از حقایق و معارف دین الهی در دل اوست، آن یک کلمه را با تدبر، با دقت نظر. ایمان خود را به ان زیاد کند و آن را از زایل شدن نجات دهد.

آنهایی که میگویند قرآن را ترجمه نکنید تفسیر نکنید ما که عقلمان نمی رسد. به انها می گوییم اگر ما قرآن را نمی فهمیدیم چطور باید با خواندن آن ایمانمان افزون شود؟ قرآن را باید خواند به قصد فهمیدن این هم خصلت دوم. و علی ربهم یتوکلون نشانه دیگر مومنین این است که بر پروردگار خود توکل و اتکاء می کنند. یعنی چه توکل می کنند؟

In reply to عارفه اسماعیل زاده

Re: ایمان ۲

از محیا براری در

یعنی درحالی که تصمیم به انجام کاری گرفتند ،تمام تلاش خود رو به کار میگیرند و از سوی دیگه نتیجه کار رو به خدا می سپارند و همین کار باعث میشه که امید و انگیزه بگیرند چون می‌دونن خدا بهترین نتیجه رو برای اونها به ارمغان میاره 

اماذتوکل به این معنا نیست دست روی دست بگذاریم و فقط با زبان بگیم بر خدا توکل کردیم مثل ماجرای افرادی که به دنبال کسب و کار نمی‌رفتند روزی پیامبر صلی الله علیه و آله اونها رو دید پرسید شما چه میکنید گفتند ما توکل کنندگان بر خداییم پیامبر فرمود نه شما توکل کننده بر خدا نیستید بلکه سربار مردم اید.

In reply to محیا براری

در پاسخ به: ایمان ۲

از عارفه اسماعیل زاده در

احسنتم؛ توکل یعنی در همه حال اتکاء و امیدت به خدا باشد.چهارمالذین یقیمون الصلاه انها که برپا می دارند نماز را فرق است بین خواندن و برپا داشتن وگرنه می گفت الذین یصلون. فرق بین یقیمون و یصلون چیست؟

In reply to عارفه اسماعیل زاده

در پاسخ به: ایمان ۲

از عارفه اسماعیل زاده در

پاسخ در تصاویر؛

ومما رزقناهم ینفقون نشانه دیگر مومنان چیست؟ این است که از انچه به انان روزی داده ایم انفاق می کنند. انفاق چیست؟

Attachment ۲۰۱۹۰۹۰۱_۱۹۰۳۵۸.jpg
Attachment ۲۰۱۹۰۹۰۱_۱۹۰۴۱۸.jpg
Attachment ۲۰۱۹۰۹۰۱_۱۹۰۴۴۳.jpg
Attachment ۲۰۱۹۰۹۰۱_۱۹۰۴۵۹.jpg
In reply to عارفه اسماعیل زاده

در پاسخ به: ایمان ۲

از عارفه اسماعیل زاده در

انفاق یعنی پر کردن خلا ها و نیاز ها آن خرج‌کردنی که نیازی را برطرف کند را انفاق می گویند.

و مما رزقناهم ینفقون از آنچه ما به انان روزی کرده ایم انفاق می کنند، اسم مال در آن نیست از پول هایی که دادیم؟ نه از پول از عمر از فرزند از ابرو از توان جسمی .

اولیک هم المومنون حقا  لهم درجات عند ربهم و معفره و رزق کریم 

جامعه مومن جامعه توام با شرافت و کرامت است چون رزقش رزق کریمانه و با شرافت است.

پایان بخش ایمان۲