بسم الله الرحمن الرحیم
چندي پيش، طي جستجويي اجمالي (مطالعه اي اندك، پرسش از اساتيد و ...)، با مسأله «پيگيري ديدگاه علامه طباطباییرضوان الله تعالی علیه در حوزه انسان شناسي»، به منابع زير رسيدم. لطفا ملاحظه بفرماييد. اگر منبعي ديگر يا نكاتي اصلاحي در خصوص منابع زير، وجود دارد لطفا حقير را راهنمايي بفرماييد. (البته ذكر منابع به ترتيب اولويت نيست.) متشكرم
1. رسائل انسان: طباطبایی، سیدمحمدحسین. 1384. الانسان و العقیده. قم: باقیات.
در این کتاب، سه رساله «انسان قبل الدّنیا»، «انسان فی الدّنیا» و «انسان بعد الدّنیا» به عنوان اصلی ترین منبع، مورد توجه قرار می گیرد.
به بیان خود حضرت علامه، این سه رساله در اوقات اقامت در [قریه شادآباد] تبریز (1325- 1314ش)، در سال 1360هـ.ق تألیف شده و «در این رساله ها میان عقل و نقل تطبیق شده است».
«سبك مرحوم علامه در اين رسائل، سبك خاصى است. بناى اصلى هر سه رساله بر اختصار و ايجاز تامّ است». علامه طباطبایی (ره)، در انتهای رساله «انسان فی الدنیا»، خود بیان می کنند که : «و الكلام ذو شجون، و إيثار الاختصار مانع عن الإطناب، و التعرّض بأزيد من التلويح و الإشارة على ما هو الدأب في هذه الرسالة و أخواتها من الرسائل السابقة، فالحقّ سبحانه خير دليل، و هو الهادي إلى سواء السبيل»[1].
فلذا مراجعه به استنادها و اشارات حضرت علامه به آیات قرآن، در تفسیر المیزان (اعم از مباحث عقلی و روایی)، ضرورت می یابد.
ردیف |
سوره- آیه |
عنوان |
عربی- فارسی |
توضیحات |
1 |
بقره، 28 و 29 |
مراد از دو مرگ و دو حیات |
ج 1، ص 111 ج 1 ، ص 171 |
|
2 |
بقره، 30- 33 |
سوال ملائکه از خداوند درباره استخلاف انسان |
ج 1، ص 177 ج 1، 115 |
گفتگوی ملائکه با در خلافت انسان. در انتهای رساله «انسان فی الدنیا»، تحت عنوان «خاتمه تناسب ما مرّ من الکتاب»، ذکر شده است. |
3 |
بقره، 34 |
|
ج 1، ص 122 ج 1، ص 189 |
|
4 |
بقره، 35- 39 |
|
ج 1، ص 126 ج 1، ص 194 |
داستان آدم در بهشت و هبوط او |
5 |
بقره، 153- 157 |
الاخلاق بحثی در اخلاق |
ج 1، ص 355 ج 1، ص 533 |
اخلاق توحیدی |
6 |
احزاب، 72 |
|
ج 16، ص 348 ج 16، ص 524 |
آیه امانت، و ظلوم و جهول بودن انسان |
7 |
اعراف، 172 |
|
ج 8، ص 307 ج 8، ص 402 |
ذیل «أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ» |
8 |
حجر، 26- 48 |
|
ج 12 |
بحث مفصل در باره شیطان (هم چنین در رساله الوسائط) |
9 |
اعراف، 11 |
کلام فی ابلیس و عمله گفتاری درباره شیطان و عمل او |
ج 8، ص 35 ج 8، ص 41 |
|
10 |
روم، 30 |
|
|
توجه به فطرت قبل از نزول دین |
11 |
نحل، 2 |
|
ج 12، ص 205 ج 12، ص 302 |
روح |
12 |
اسراء، 85 |
|
ج 13، ص 195 ج 13، ص 270 |
روح |
13 |
اعراف، 54 |
|
ج 8، ص 152 ج 8، ص 188 |
فرق بین عالم امر و عالم خلق |
15 |
قمر، 50 |
|
ج 19، ص 87 ج 19، ص 144 |
تدریجی نبودن امر |
14 |
انسان، 1- 22 |
كلام في هوية الإنسان على ما يفيده القرآن |
ج 20، ص 138 ج 20، ص 221 |
|
15 |
مائده، 105 |
بحث روایی (بحث علمي) [عرفان النفس في تسعة فصول] |
ج 6، ص 169 ج 6، ص 250 |
ذیل «علیکم انفسکم» |
2. انسان از آغاز تا انجام: طباطبایی، سیدمحمدحسین. 1387. ترجمه صادق لاریجانی. قم: بوستان کتاب.
ترجمه سه رساله مذکور، به قلم آیت الله صادق لاریجانی، تحت عنوان «انسان از آغاز تا انجام»، جهت فهم بهتر کتاب مذکور، مناسب است.
در مقدمه مترجم، آمده است که : «مترجم با اذعان به قلّت بضاعت خويش، خشنود است كه در كار ترجمه از هيچ كوششى فروگذار نكرده و آنچه در توان داشته در مطابقت ترجمه با متن و تسهيل فهم مطالب و يافتن مراجع روايات، اعمال نموده است و اين چيزى است كه صادقانه مىتواند ادّعا كند. لذا اميدوار است كه خطايى به ترجمه راه نيافته باشد. در عين حال عصمت فقط از آن خدا و بندگان خاصّ اوست «و السهو و النسيان كالطبيعة الثانية للإنسان».
از دیگر ویژگی های برجسته کتاب، «تعلیقات و توضیحات مترجم» است که بالغ بر 125 صفحه از کتاب را شامل می شود.
3. المیزان فی تفسیر القرآن: طباطبایی، سیدمحمدحسین. 1417هـ.ق. قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعهی مدرسین حوزه علمیه قم. (ترجمه تفسیر المیزان. موسوی همدانی سیدمحمدباقر)
با استفاده از کتاب «دلیل المیزان فی تفسیر القرآن»، بررسی موضوعات «انسان»، «ادب» و «اخلاق» در تفسیر المیزان ضرورت می یابد. مثلا :
ردیف |
سوره- آیه |
عنوان |
عربی- فارسی |
موضوع |
1 |
بقره، 28 و 29 |
ماهی حقیقه الانسان |
ج 1، ص 112 ج 1 ، ص 172 |
الانسان |
2 |
کهف، 19 |
بیان القرآن حول حقیقه حیاه البشر فی الارض |
ج 13، ص 257 ج 13، 357 |
الانسان |
[1] « اين بحث توابع و متفرّعات بسيارى دارد كه ترجيح اختصار- كه بناى اصلى اين رساله و رسائل پيشين است- مانع از اطناب و تعرّض به مطالب به بيش از اشاره و تلويح است».