loader image
پرش به محتوای اصلی
خانه

منابع جهت پيگيري ديدگاه علامه طباطبايي (رضوان الله تعالي عليه) در حوزه انسان شناسي

منابع جهت پيگيري ديدگاه علامه طباطبايي (رضوان الله تعالي عليه) در حوزه انسان شناسي

از عباسعلی کمال در
Number of replies: 2

بسم الله الرحمن الرحیم

چندي پيش، طي جستجويي اجمالي (مطالعه اي اندك، پرسش از اساتيد و ...)، با مسأله «پيگيري ديدگاه علامه طباطباییرضوان الله تعالی علیه در حوزه انسان شناسي»، به منابع زير رسيدم. لطفا ملاحظه بفرماييد. اگر منبعي ديگر يا نكاتي اصلاحي در خصوص منابع زير، وجود دارد لطفا حقير را راهنمايي بفرماييد. (البته ذكر منابع به ترتيب اولويت نيست.) متشكرم

1. رسائل انسان: طباطبایی، سیدمحمدحسین. 1384. الانسان و العقیده. قم: باقیات.

در این کتاب، سه رساله «انسان قبل الدّنیا»، «انسان فی الدّنیا» و «انسان بعد الدّنیا» به عنوان اصلی ترین منبع، مورد توجه قرار می گیرد.

به بیان خود حضرت علامه، این سه رساله در اوقات اقامت در [قریه شادآباد] تبریز (1325- 1314ش)، در سال 1360هـ.ق تألیف شده و «در این رساله ها میان عقل و نقل تطبیق شده است».

«سبك مرحوم علامه در اين رسائل، سبك خاصى است. بناى اصلى هر سه رساله بر اختصار و ايجاز تامّ است». علامه طباطبایی (ره)، در انتهای رساله «انسان فی الدنیا»، خود بیان می کنند که : «و الكلام ذو شجون، و إيثار الاختصار مانع عن الإطناب، و التعرّض بأزيد من التلويح و الإشارة على ما هو الدأب في هذه الرسالة و أخواتها من الرسائل السابقة، فالحقّ سبحانه خير دليل، و هو الهادي إلى سواء السبيل»[1].

فلذا مراجعه به استنادها و اشارات حضرت علامه به آیات قرآن، در تفسیر المیزان (اعم از مباحث عقلی و روایی)، ضرورت می یابد.

ردیف

سوره- آیه

عنوان

عربی- فارسی

توضیحات

1

بقره، 28 و 29

مراد از دو مرگ و دو حیات

ج 1، ص 111

ج 1 ، ص 171

2

بقره، 30- 33

سوال ملائکه از خداوند درباره استخلاف انسان

ج 1، ص 177

ج 1، 115

گفتگوی ملائکه با در خلافت انسان.

در انتهای رساله «انسان فی الدنیا»، تحت عنوان «خاتمه تناسب ما مرّ من الکتاب»، ذکر شده است.

3

بقره، 34

ج 1، ص 122

ج 1، ص 189

4

بقره، 35- 39

ج 1، ص 126

ج 1، ص 194

داستان آدم در بهشت و هبوط او

5

بقره، 153- 157

الاخلاق

بحثی در اخلاق

ج 1، ص 355

ج 1، ص 533

اخلاق توحیدی

6

احزاب، 72

ج 16، ص 348

ج 16، ص 524

آیه امانت، و ظلوم و جهول بودن انسان

7

اعراف، 172

ج 8، ص 307

ج 8، ص 402

ذیل «أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ»

8

حجر، 26- 48

ج 12

بحث مفصل در باره شیطان (هم چنین در رساله الوسائط)

9

اعراف، 11

کلام فی ابلیس و عمله

گفتاری درباره شیطان و عمل او

ج 8، ص 35

ج 8، ص 41

10

روم، 30

توجه به فطرت قبل از نزول دین

11

نحل، 2

ج 12، ص 205

ج 12، ص 302

روح

12

اسراء، 85

ج 13، ص 195

ج 13، ص 270

روح

13

اعراف، 54

ج 8، ص 152

ج 8، ص 188

فرق بین عالم امر و عالم خلق

15

قمر، 50

ج 19، ص 87

ج 19، ص 144

تدریجی نبودن امر

14

انسان، 1- 22

كلام في هوية الإنسان على ما يفيده القرآن‏

ج 20، ص 138

ج 20، ص 221

15

مائده، 105

بحث روایی

(بحث علمي) [عرفان النفس في تسعة فصول‏]

ج 6، ص 169

ج 6، ص 250

ذیل «علیکم انفسکم»

2. انسان از آغاز تا انجام: طباطبایی، سیدمحمدحسین. 1387. ترجمه صادق لاریجانی. قم: بوستان کتاب.

ترجمه سه رساله مذکور، به قلم آیت الله صادق لاریجانی، تحت عنوان «انسان از آغاز تا انجام»، جهت فهم بهتر کتاب مذکور، مناسب است.

در مقدمه مترجم، آمده است که : «مترجم با اذعان به قلّت بضاعت خويش، خشنود است كه در كار ترجمه از هيچ كوششى فروگذار نكرده و آنچه در توان داشته در مطابقت ترجمه با متن و تسهيل فهم مطالب و يافتن مراجع روايات، اعمال نموده است و اين چيزى است كه صادقانه مى‏تواند ادّعا كند. لذا اميدوار است كه خطايى به ترجمه راه نيافته باشد. در عين حال عصمت فقط از آن خدا و بندگان خاصّ اوست «و السهو و النسيان كالطبيعة الثانية للإنسان».

از دیگر ویژگی های برجسته کتاب، «تعلیقات و توضیحات مترجم» است که بالغ بر 125 صفحه از کتاب را شامل می شود.

3. المیزان فی تفسیر القرآن: طباطبایی، سیدمحمدحسین. 1417هـ.ق. قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه­ی مدرسین حوزه علمیه قم. (ترجمه تفسیر المیزان. موسوی همدانی سیدمحمدباقر)

با استفاده از کتاب «دلیل المیزان فی تفسیر القرآن»، بررسی موضوعات «انسان»، «ادب» و «اخلاق» در تفسیر المیزان ضرورت می یابد. مثلا :

ردیف

سوره- آیه

عنوان

عربی- فارسی

موضوع

1

بقره، 28 و 29

ماهی حقیقه الانسان

ج 1، ص 112

ج 1 ، ص 172

الانسان

2

کهف، 19

بیان القرآن حول حقیقه حیاه البشر فی الارض

ج 13، ص 257

ج 13، 357

الانسان



[1] « اين بحث توابع و متفرّعات بسيارى دارد كه ترجيح اختصار- كه بناى اصلى اين رساله و رسائل پيشين است- مانع از اطناب و تعرّض به مطالب به بيش از اشاره و تلويح است».

In reply to عباسعلی کمال

پاسخ: منابع جهت پيگيري ديدگاه علامه طباطبايي (رضوان الله تعالي عليه) در حوزه انسان شناسي

از عباسعلی کمال در

4. رساله المنامات و النبوّات: طباطبایی، سیدمحمدحسین. 1362. رسائل سبعه. قم: بنیاد علمی و فکری استاد علامه سیدمحمدحسین طباطبایی.

به بیان خود حضرت علامه، این رساله، از آثاری است که در هنگام تحصیل در نجف (1314- 1304ش)، تهیه شده و در سال 1350هـ.ق، به پایان رسیده است. این رساله، پیش از سه رساله در باب انسان (1360هـ.ق)، تألیف گردیده است.

صباح الربیعی، محقق کتاب مجموعه رسائل العلامه الطباطبائی «قدّس سرّه» (1427 هـ.ق)، در خصوص رساله المنامات و النبوّات می نویسد :

«بیّن العلامه «قدّس سرّه» فی هذه الرساله جمله من الکلام المرتبط بالاُمور العامّه من قبیل الخیر و الشرّ، و السعاده و الشقاوه، و کذا بیان جمله من الاُمور المتعلّقه بالملکات و الأفعال الإنسانیّه، و شرح أحوال الناس و تقسیمهم إلی أهل السعاده من الکاملین و المتوسّطین، و أهل الشقاوه الکاملین فی الشقاء، و أهل العامّه من ضعفاء الناس الذین لافهم و لارأی لهم، ثمّ عطف الکلام «قدّس سرُّه» حول الرؤیا و الأحلام و المنامات، و بیّن «قدّس سرّه» الضابط فی کون الرؤیا صادقه، و بعد ذلک أشار «قدّس سرُّه» إلی النبوّه و الرساله و ما یتبع ذلک من الوحی و الإلهام و المعجزه و الکرامه.

ثمّ ختم الکلام فی حقیقه السحر و الکهانه، و ظهور بعض الآثار الغربیه علی یدی بعض الناس ممّن له بعض القوی الخاصّه، من قبیل التسخیر و ما شابه ذلک.»

5. رساله الولایه: طباطبایی، سیدمحمدحسین. 1384. الانسان و العقیده. قم: باقیات.

ظاهرا این رساله، بعد از رسائل انسان، در قریه شادآباد تبریز، تدوین شده است.

6. رساله الاعتباریات: طباطبایی، سیدمحمدحسین. 1428هـ.ق. مجموعه رسائل العلّامه الطباطبائی. قم: باقیات.

به بیان خود حضرت علامه، این رساله، از آثاری است که در هنگام تحصیل در نجف (1314- 1304ش)، تهیه شده و در سال 1346یا 1348هـ.ق، به پایان رسیده است. این رساله، پیش از سه رساله در باب انسان (1360هـ.ق)، تألیف گردیده است.

7. رساله الوسائط: طباطبایی، سیدمحمدحسین. 1428هـ.ق. مجموعه رسائل العلّامه الطباطبائی. قم: باقیات.

به بیان خود حضرت علامه، این سه رساله در اوقات اقامت در [قریه شادآباد] تبریز، تهیه شده و در سال 1357 یا 1361هـ.ق به پایان رسیده و ظاهرا با تألیف رسائل انسان، مقارن بوده است.

مصباح الربیعی، محقق کتاب مجموعه رسائل العلامه الطباطبائی، در خصوص رساله الوسائط می نویسد:

«ذکر العلامه «قدّس سرّّه» فی هذه الرساله ملخّص القول فی الوسائط التی تتوسّط بین الله سبحانه و تعالی و بین عالم الطبیعه الذی أوجده سبحانه، و أشار إلی عدّه اُمور، منها: تقسیم الوجود إلی أربع عوالم. و منها: کیفیّه وساطه الأسماء الإلهیّه و بیان بعض المفاهیم من قبیل الحجب و السرادق، و العرش، و القلم و اللوح، و السماوات و الأرض، و ختم الرساله بذکر حقیقه الملائکه و الشیاطین، و کیفیّه تأثیر کلّ منهما علی الإنسان.»

8. برخی از مباحث جلد دوم «اصول فلسفه و روش رئالیسم»: طباطبایی، سیدمحمدحسین.

به نقل از استاد.

9. هستی و هبوط (انسان در اسلام): پارسانیا، حمید. 1385. قم: نشر معارف.

10. شرح استاد سپهری: سپهری، مهدی. جزوه کلاسی انسان شناسی اسلامی (شرح رساله «انسان قبل الدنیا» و «انسان فی الدنیا» و رساله «اعتباریات»). سال تحصیلی 93-92، و 94-93. دانشگاه امام صادق علیه السّلام.

بخشی از جزوه استاد، موجود است.

11. شرح استاد سوزنچی: سوزنچی، حسین. جزوه کلاسی انسان شناسی اسلامی (شرح رساله «انسان قبل الدنیا» و «انسان فی الدنیا»). نیمسال اول سال های تحصیلی 93-92، 94-93 و 94 - 95. دانشگاه باقر العلوم علیه السّلام.

یادداشت های استاد به همراه صوت جلسات، موجود است.

12. شرح استاد عابدینی: عابدینی، محمدرضا. شرح رسائل انسان.

فعلا جزوه ای یافت نشده است.

ياحق

In reply to عباسعلی کمال

پاسخ: منابع جهت پيگيري ديدگاه علامه طباطبايي (رضوان الله تعالي عليه) در حوزه انسان شناسي

از عباسعلی کمال در

بسم الله الرحمن الرحیم

13. البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن: طباطبایی، سیدمحمدحسین. 1427. به کوشش اصغر ارادتی. بیروت: دار التعارف للمطبوعات.

این تفسیر را حضرت علامه، به بیان مشهور در قریه شاد آباد تبریز، نوشته اند و به بیانی دیگر (+)، تألیف آن را در سال 1364هـ.ق در تبریز شروع کرده و در 1369هـ.ق، در قم، به پایان رسانیده اند. (ایشان در سال 1365 هـ.ق تبریز را ترک گفته و متوجه حوزه قم گردیدند.)

اين مجموعه 6 جلدي، «شامل همه آیات قرآن نیست و تنها از ابتدای قرآن تا آیه 57 سوره مبارکه یوسف را در بر می گیرد.»

فلذا لازم می آید آیاتی را که جهت پیگیری در تفسیر المیزان، مشخص شده است (از ابتدای سوره حمد تا آیه 57 سوره یوسف) در این تفسیر نیز، مورد مطالعه قرار گیرد.

البته حقیر، خود این مجموعه را ندیده ام و تصور می کنم کمتر کسی، از وجود چنین اثری، آگاهی داشته باشد و بالتبع، قلیلی آن را تورق کرده باشند. در نرم افزار «آثار علامه طباطبايي (رحمه الله)»، اين مجموعه موجود است.

اخیرا، بنده خدایی این اثر علامه طباطبایی (ره) را معرفی می کرد که به نظرم رسید آن را هم اضافه کنم.

اما چند نکته (در حاشيه):

1. حضرت علامه، در شرح حال خود، که 19 سال پیش از وفات خویش می نویسند (1341هـ.ش. قم)، در زمره آثار نوشته شده در تبریز، اسمی از این تفسیر به میان نمی آورند.

2. علامه طهرانی (رحمه الله علیه)، بیان می کنند که :

«ایشان، یعنی علامه، در هنگامی که تبریز بودند تفسیری بر قرآن کریم از اول قرآن تا سوره اعراف را نوشتند. البته تفسیری مختصر بود؛ و از روی همان تفسیر و نوشته های جمع آوری شده، بطلّاب تدریس می نمودند؛ ولی بعداً بنا شد تفسیری بطور تفصیل که شامل تمام نیازمندیهای روز بوده، و جهات تاریخی و فلسفی و اخلاقی و بحث های اجتماعی و روائی در آن رعایت گردد؛ به سبک نوینی بنویسند.» (مهرتابان، ص 63)

3. آیت الله جوادی آملی (دام ظله العالی)، بیان می کنند که :

«تفسیر المیزان نخست در تبریز به قلم استاد نگاشته شد؛ امّا دو نقص داشت: یکی آنکه تفسیر بخشی از قرآن بود نه همه آن و دیگر آنکه مختصر بود نه مبسوط؛ ولی به برکت پرسش و پاسخها و نقّادیهایی که شاگردان حضرت استاد در حوزه علمیه قم با ایشان داشتند، هر دو نقص بر طرف شد، به طوری که وسعت یافت و به بیست جلد رسید.» (شمس الوحی تبریزی، ص 159)

4. نتیجه جستجوی اولیه در اینترنت:

مقاله ای با عنوان «روش علامه طباطبایی در تفسیر «البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن» در مقایسه اجمالی با تفسیر «المیزان»» (1393)، و

پایان نامه ای با عنوان «روش و مباني تفسيري و فقه الحديثي علامه طباطبايي در تفسير البيان في الموافقة بين الحديث و القرآن» (1393) بود.

مقاله را که مرور کردم حاوی نکات بدیعی بود.