مفروضات متعددی تلقی به قبول شده که در اغلب آنها میشود بحث کرد از جمله:
1. آیا دلیلی بر حصر عقلی جواهر به این 5 تا داریم یا این جواهری بود که تاکنون شناختهایم؟ آن هم در افق عالم مادی، که در قبالش فقط یک «مجرد» داریم.
2.آیا «مجرد» واقعا یک چیز یکسان است در حالی که در عالم ماده بین ماده و صورت و جسم و نفس تمایز می گذاریم، همه واقعیات غیرمادی یک جور هستند و «عقل» بر همه آنها صدق میکند؟ مثلا عالم مثال منفصل و اشیای آن عالم از کدام جواهر هستند؟
3. نیمه مادی دانستن جن به کدام دلیل عقلی یا نقلی مستند است؟ در مورد ملائکه هم یادم هست آیت الله جوادی آملی در اینکه مطلق ملائکه را مجرد تام بگیریم ان قلتهای جدی داشت.