loader image
پرش به محتوای اصلی
خانه

رابطه عبد و مولا

رابطه عبد و مولا

از المیرا فیاضی در
Number of replies: 3

⭕️کتاب عبد و مولا📔📖  (بخش اول)

🔅اولین کلمه ای که بعد از شنیدن لفظ عبد به ذهنتان می آید چیست؟ "بنده" کلمه بنده خیلی محترمانه است. 

معنای عبد خیلی غیر محترمانه تر از این است."تکلیف شده" 

تکلیف هم خیلی انسان را از عرش کبریایی اش  پایین نمی آورد .

عبد یعنی "برده"

همان برده ای که صاحبی دارد و او را خرید و فروش میکند. البته برده ها در روی زمین نسبت به "عبد" مانند شاهزاده و سلطان می مانند .

برده گاهی اختیار نفسش را دارد ؛اما من برده ای هستم که تک تک نفس هایم وابسته به لحظه ای از عنایت مولایم است .

در واقع من در میان دائره ای بسیار پررنگ از جبر الهی قرار دارم و اگر خداوند متعال یک لحظه حوادث پیرامون زندگی مرا از کنترلش خارج کند نابود می شوم.

این حرف هم قطعا به معنی جبری شدن نیست فقط کافیست ما جبر های پیرامون خود را باور کنیم.*

در واقع من در فضایی که مالآمال از جبر است ذره ای اختیار دارم.نکته قابل توجه این است که در متن هر اختیاری باز هم جبری نهفته است.

💡امام صادق (ع) می فرمایند : لا جبر و لا تفویض و لکن امر بین الامرین.

نه جبر است ، نه اختیار،بلکه امری است بین این دو امر.

50-50نیست در زندگی و اتفاقات اطراف ما حدود 99 درصدش اصلا قابل اینکه در اختیار ما قرار بگیرد نیست.*

ما برده ای هستیم در دست مولایی که البته بسیار حکیم و مهربان است.

🔅برای برخی لفظ برده آزار دهنده و نا محترمانه است و میگن ما که در درگاه خداوند اینقدر خرد و حقیر نیستیم

پس معنای اون سری که به سجده فرود می آوریم چیست؟آیا تظاهر میکنیم؟

یا ادا در می آوریم؟

اگر شخصی معرفت نفس پیدا کند،به حقیقت وجودش که همان عبودیت می باشد خواهد رسید.

باید عبد بودن را بی چون و چرا برای خود تعبیر کنیم و این حقیقت وجودیمان را بپذیریم.

این حقیقت هیچ منافاتی با کرامت انسان که در قرآن هم از آن یاد شده است،ندارد.

انسان اشرف مخلوقات است و خداوند به انسان کرامت نفس بخشیده است و عبد بودن انسان این را خنثی نمیکند.

همین که عبد خداوند هستیم بالاترین امتیاز است .همین که مانند حیوانات نیستیم که به مقام عبودیت خداوند نمی رسند ،بالاترین عزت است.

💡طبق فرمایش حضرت علی (ع): الهی کفی بی عزا ان اکون لک عبدا ←خدایا این عزت برای من کافی است که بنده تو هستم.

🔅عبد بودن ما امری انتخابی نیست. خداوند برای اینکه ما را درست بار بیاورد،اصلی ترین عبادتمان که همان "نماز" است را واجب کرده است.

همچنین دستور داده است که فرزندان را از 7سالگی به نماز خواندن امر کنید .

طرف میگوید : چرا باید از 7سالگی بچه را به نماز دعوت کنم در حالی که بچه هنوز نوبت انتخابش نشده ، بماند وقتی زمان انتخابش رسید ببینیم که آیا خداوند را انتخاب می کند یا خیر ؟😱

توجه ندارد که هویت فرزند اون "عبد بودن" است و این هم امری انتخابی نیست.

بچه ابتدا باید این حقیقت وجودی را درک کند و سپس میتوان به او گفت که خودت فکر کن و انتخاب کن.*

فطرت انسان فطرتی الهی است که بر اندیشه و عقل او حاکم است . قطعا اگر تفکر کند ، درست انتخاب میکند.

❗️در واقع انتخاب آزادانه به معنای مطلق کلمه معنا ندارد .❗️

سخن گفتن و تصورات برخی مانند این است که بگویند جاذبه زمین را به عنوان یک پیش فرض می پذیریم و سپس به سراغ بقیه قواعد فیزیک می رویم .

درحالی که این جاذبه پیش فرض نیست . یک امر مسلم است . چرا سر جاذبه زمین منت میگذاری ؟! جاذبه زمین وجود دارد و تو هم تسلیم و مقهورش هستی. چه بخواهی چه نخواهی.

 (میخوای بخواه نخوای همینم نیست 😑)

باید تمام زندگی را تحت سیطره این جاذبه تعریف کرد .

چه فایده ای دارد کسی بنشیند و با فرض نبودن جاذبه برنامه ریزی کند؟!


In reply to المیرا فیاضی

در پاسخ به: رابطه عبد و مولا

از المیرا فیاضی در
🔅یکی از مشهور ترین آموزه های ما درباره معرفت نفس این روایت نبوی است که یکی هر کس خود را بشناسد ٬ خدا را خواهد شناخت.
در واقع هر کس به شناخت درستی از واقعیت وجودی اش برسد و هویت خود را درک کند ، آنگاه دیگر رابطه با خداوند را رابطه ای یکطرفه در نظر نمیگیرد . چرا که این ارتباط ٬ ارتباطی کاملا دو طرفه است و خداوند متعال هم موجودی فعال هستند نه منفعل.
(که هر وقت بخواهیم و اراده کنیم به سمتش برویم و او هم ما را بپذیرد.)*😒🙄
با پذیرش عبد بودن خود در می یابیم بایستی در مقابل اذن خدا تواضع داشته باشیم.
👌🏻این ما نیستیم که خدا را انتخاب میکنیم بلکه این خداست که زمانی که ما را خلق کرده٬ ما را برای بندگی خود انتخاب مرده است .❗️❗️❗️
اگر ما چنین نگاعی داشته باشیم دیگر انرژی های روحمان را صرف هرزگی ها و چیزهای بی ارزش نخواهیم کرد.
دیگر امر واقعی را به عنوان شرایطی که هست میپذیریم و تسلیمش میشویم .*
وقتی باور میکنیم که عبد خدا هستیم و در مقابل مقام ربوبی اش تواضع پیشه میکنیم ٬ از بدعت خودداری کرده ایم.
مفهوم بدعت در واقع بی توجهی به اذن خداست.
🔅دوری از بدعت سبب میشود اذن خدا برایمان محترم باشد ، آنگاه از خداوند خواهیم پرسید که چگونه و کجا تو را عبادت کنیم ؟
چگونه به تو برسیم ؟ چگونه با تو ارتباط برقرار کنیم ؟*
بدعت اینقدر وحشتناک است که در روایات داریم اگر کسی بدعتی در دین بگذارد ، گریه و خشوعش در عبادت بیشتر میشود .⚠️😱
چون شیطان دیگر خیالش راحت میشود. میگوید : هر چه میخواهی گریه کن. دیگر تو به طرف خدا نمی روی.

❗️لذا اصلا بدون اذن خدا امکان برقراری ارتباط با او وجود ندارد چرا که صحبت از ارتباط عبد با مولاست نه دوستی با دوست خودش .❗️
In reply to المیرا فیاضی

در پاسخ به: رابطه عبد و مولا

از المیرا فیاضی در
🔅گام بعدی کشف رابطه درست با خداوند است. تا انسان عبد بودن خود را درک نکند به درک درستی از عبودیت نخواهد رسید.
ما رابطه های زیهدی دا در طول زندگی یا تجربه کرده یا خواهیم کرد. مثل رابطه با پدر و مادر ، با خواهر و برادر، با دوستان ، رابطه با همسر و فرزند .
🔅نکته قابل توجه این است که تا انسان رابطه ای را تجربه نکرده باشد نمی فهمد آن رابطه چگونه است . ما تا زمانی که ازدواج نکرده و با همسرمان زیر یک سقف نرفته باشیم نمیتوانبم درک کنیم رابطه با همسر چگونه است .
رابطه ما با مولا هم همین گونه است . ابن رابطه از جنس دیگر رابطه های زمینی نیست که آن را تجربه کرده باشیم .🤔
🔅پیدا کردن و تجربه این رابطه کار دشواری است.
او نه دیدنی است ، نه شنیدنی . ما نمیتوانیم به سهولت با عاطفه خود او را لمس کنیم .
آثار شعرا و عرفا شما را به اشتباه نیندازد . آنان هم چون چاره ای نداشتند از مثال ها و استعاره های زمینی استفاده کردند .
البته گاهی درخششی موضعی به شکل جرقه ای در ما مدید می آید؛ گویی کسی پشت پرده است که پناه من است .
⚡️ولی این جرقه کار ساز نیست ، من باید از داستن رابطه با او تغذیه شده و امنیت پیدا کنم.
این رابطه رابطه ای است که من به عنوان یک انسان نیازمند به آن هستم و باید هویت خویش ره در ظرف این رابطه بیایم.
چرا که در غیر این صورت از شناخت هویت حقیقی خود بازمانده ام .⚠️
🔅گاهی برای کشف این رابطه حادثه ها به ما کمک میکنند . قرآن میفرماید : ناگهان دریا طوفانی میشود و او میخواهد غرق شود ، در این هنگام آن شخص مخلصانه خدا را صدا میزند🌊
🔅اصلا یکی از راه های خداشناسی همین است که وقتی همه رابطه ها برای تو قطع میشود تازه قلبت یک رابطه ای را کشف میکند و آن رابطه با ذات بار تعالی و قدرت لایتناهی اوست .
▫️این درخشش های لحظه ای چون رعد و برق باید به چراغی دائم مبدل گردند .

**************
🔅امام صادق (ع) میفرمایند : اگر کسی دلش را از محبت خدا پر نکند و در رابطه با خدا وجود خویش را تعریف نکند، خدا محبت دیگری را در دل او می افکند .
🔅گاهی انسان یک دفعه ای تمام هستق خودش را در یک رابطه ای میبیند و گیر میکند . او فکر میکند عاشق شده اما نمیداند که او در بندگی کم گذاشته و الان ثمرات همین کم گذاشتن ها را درو میکند .
🔅رابطه دوران کودکی خویش با پدرتان را به خاطر بیاورید، تا احساس خطر میکردید خود را در آغوش او فرو میبردید و از او امنیت میخواستید .
🔅حال سالها بزرگتر شده اید و فکر میکنید دیگر بچه نیستید در حالی که در رابطه با خداوند شما همان بچه کوچک بی دفاع و امنیت هستید که وجودتان نیازمند اوست .
▫️تازه این نیاز همه جانبه تر و با رشته های محکم تر شما را به او وصل کرده است .
In reply to المیرا فیاضی

در پاسخ به: رابطه عبد و مولا

از المیرا فیاضی در
💡هدف ارتباط با خدا چیست ؟

🔅ما برای اینکه خوب شویم خدا را نمی خواهیم .اصلا مگر تو آفریده شده ای که آدم خوبی شوی؟ خدا که فرشته ها را داشت ، فرشته ها خوبتر از تو بودند .
🔅البته این بدین معنا نیست که خوبی و خوب شدن را انکار کنیم .خوب شدن تنها یکی از نتایج ارتباط داشتن با خداست نه هدف آن .
🔅این ارتباط هزاران فایده دارد که خوب شدن یکی از آنهاست .یکی از فواید ارتباط با خدا این است که اخلاق تو اخلاق (عباد الرحمن ) میشود که روی زمین با آرامش و متانت راه میروند .
ولی تو عباد الرحمن نشدی که در زمین با ۴روتنی راه بروی!
❗️عذر خواهی میکنم ، بعضی از حیوانات هم با متانت و فروتنی راه میروند !
❗️تو میخواهی عبد خدا شوی که تازه شبیه برخی حیوان ها رفتار کنی ؟!
🔅این هدف چیزی فراتر و بالاتر از اخلاق خوب است . هدف این نیست که شاخ نزنی ، لگد پرانی نکنی و خلاصه آزارت به کسی نرسد .
💡آیا کمال بشر در این است که مانند یک مورچه بی آزار باشد؟!
▫️تمام این فضیلت های اخلاقی خوب بودن بدین خاطر خوب است که ما را در رسیدن به هدف اصلی سوق میدهند و از سوی دیگر تمام رذایل اخلاقی هم ب هستند چون ما را در راه این هدف به عقب میکشانند .
🔑این چیز ها را هدف دانستن کمکی نمیکند اصلا بدبختی بشر سر این است که این ها را غایت نهایی خود میدان .
این چیز ها فقط انسان را تبدیل میکند به یک آدم خوب .
🔑در این صورت دیگر به پیغمبر نیازی نیست! به حسین(ع) قطعه قطعه شده در گودی قتلگاه نیازی نیست! این گونه دیگر به امی المومنین(ع) هم نیازی نیست . کار ما با یک کارگردان که بیاید و فیلم اوشین بسازد هم راه می افتد .
▫️حقیقت این است که عبادت انسان را به جایی فراتر از این حرف ها میرساند؛ به رابطه با خدا .