نیازمندیهای تکمیل
1) منابع دین اعم از نقل (کتاب، سنت، اجماع) است و عقل هم علاوه بر مستقلات عملا شامل حوزه وسیعی مانند عرف سیره عقلا، روح شریعت و ... می شود.
2) رابطه عقل و نقل چگونه است
که در این محور وارد حوزه تشریعیات شدیم و سه دسته حکم مطرح شد: تکلیفی، وضعی، عینی؛ در جلسه قبل تکلیفی مقداری توضیح داده شد این جلسه برای اینکه حکم وضعی بهتر معلوم شود سراغ بحث اعتباریات رفتیم که اعتباریات در یک تقسیم اول به دو قسم طبیعت (شبیه تصور) و حکم (شبیه تصدیق) است. اولی به دو قسم (قابل مقایسه با معقول اولی و ثانی؛ مانند ملکیت و وجوب) و دومی به دو قسم (کلی و جزیی) تقسیم می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
در این جلسه ابتدا مروری شد بر مباحث جلسات قبل: اینکه1) منابع دین اعم از نقل (کتاب، سنت، اجماع) است و عقل هم علاوه بر مستقلات عملا شامل حوزه وسیعی مانند عرف سیره عقلا، روح شریعت و ... می شود.
2) رابطه عقل و نقل چگونه است
که در این محور وارد حوزه تشریعیات شدیم و سه دسته حکم مطرح شد: تکلیفی، وضعی، عینی؛ در جلسه قبل تکلیفی مقداری توضیح داده شد این جلسه برای اینکه حکم وضعی بهتر معلوم شود سراغ بحث اعتباریات رفتیم که اعتباریات در یک تقسیم اول به دو قسم طبیعت (شبیه تصور) و حکم (شبیه تصدیق) است. اولی به دو قسم (قابل مقایسه با معقول اولی و ثانی؛ مانند ملکیت و وجوب) و دومی به دو قسم (کلی و جزیی) تقسیم می شود.
وضعیت | گفتگو | شروعکنندهٔ گفتگو | آخرین مطلب | تعداد مطالب | اقدامات |
---|---|---|---|---|---|
Locked
|
|
|
0 |
|