پرش به محتوای اصلی
خانه
نیازمندی‌های تکمیل

بسم الله الرحمن الرحیم
از این جلسه به بخش دوم کتاب (ماهیت دین) و فصل اول آن (امکان معرفت دینی) وارد شدیم. در اینجا مهمترین چالش که مطرح شده این است که در متون دینی (به دلیل خاصیت نقلی بودن) امکان قرائتهای متعدد وجود دارد و لذا قرائت معتبری وجود ندارد.
در ابتدا توضیح داده شد که تمامی علوم (حتی علوم تجربی) بشدت وابسته به دلیل نقلی هستند و اساسا اگر اعتماد به نقل نباشد، انتقال علم - که شرط اصلی رشد علم است - صورت نمی گیرد. سپس سراغ بحث تعدد قرائت رفتیم و بیان شد لااقل به سه دلیل تعدد قرائت مستلزم عدم اعتبار نیست:
1) تفکیک تعدد طولی و عرضی (در طول هم بودن قرائات)
2) نحوه رشد و افزایش علم (فرق بین مرکز و مرز علم)
3) امکان تعدد عرضی قرائات غیرمتناقض بر اساس قاعده امکان استعمال لفظ در اکثر از یک معنی.
که در دل این بحث درباره منطق فازی و ضرورت جدی گرفتن آن در اعتبارسنجی گزاره ها نیز اشاراتی مطرح شد.

هیچ مباحثه‌ای در این تالار شروع نشده است
loader image