پرش به محتوای اصلی
خانه
نیازمندی‌های تکمیل
بسم الله الرحمن الرحیم
در این جلسه پس از تذکر نکاتی تکمیلی درباره تحول فلسفه علم در غرب و اشاره ای به آرای پوپر، کوهن و لاکاتوش و تحلیل جریانهای پوزیتیوسیتی و پوپر از ماهیت گزاره مشاهدتی، به سراغ تحلیل منطقی- فلسفی از علم رفتیم و نشان داده شد که علت اینکه در غرب علم (به معنای نظام معرفتی) را معادل علم تجربی دانستند این بود که در حوزه واحد معرفتی، فقط گزاره تجربی را معتبر قلمداد کردند و در این فضاست که مجموعه مسائل هم همگی تجربی می شود و سخن از روش تجربی به میان می آید. اما اگر انحصار گزاره معرفت زا به گزاره تجربی قابل قبول نیست، تفکیک روشی علم (به معنای تفکیک روش تجربی از روش عقلی برای مرز گذاشتن بین دو علم) تفکیک موجهی ندارد و در پایان اشاره ای شد به ریشه های این باور غلط در فرهنگ علمی کشور.
List of discussions. Showing 1 of 1 discussions
وضعیت گفتگو شروع‌کنندهٔ گفتگو آخرین مطلب تعداد مطالب اقدامات
عکس محمد رحیمی آنالوجه
محمد رحیمی آنالوجه
عکس حسین سوزنچی
حسین سوزنچی
1
loader image