با توجه به اینکه از جلسه چهارم ناچار شدهاید به فضای مجازی وارد شوید، اگر درباره بحثهای جلسات قبل هم مایلید نکتهای را ادامه دهید، از اینجا وارد شوید.
با توجه به اینکه مقرر شده، دروس به صورت مجازی ارائه شود، فایلهای جلسات
در ادامه بارگزاری میشود و دانشجویان محترم اگر سوال و نقدی دارند در
اینجا وارد شوند و مطرح کنند. برای هر جلسه درس، یک صفحه باز شده که
ابتدایش روند بحث ارائه شده در هر فایل را گفتهام و در ادامه می توانید
بحث کنید. حتما قبل از گوش دادن هر فایلی، ابتدا توضیحی که در اینجا آمده
را بخوانید.
این جلسه شامل دو فایل است. فایل اول حدود 10 دقیقه بقیه بحثهای مربوط به فصل دوم کتاب علم دینی (علم به عنوان واحد معرفتی) را مرور می کند. فایل دوم به گزارش فصل سوم کتاب (علم به عنوان نظام معرفتی) میرود. توضیح بیشتر در تالار گفتگو
ابتدا تا دقیقه 13
توضیحی خیلی مختصری است از تفاوت علوم انسانی و علوم طبیعی.
از
دقیقه 13 به بعد سعی شده مطلب دیگری را در عرصه انواع حوزه های معرفت که در حوزه گزارههایی که در علوم انسانی با آنها سر و کار داریم، مواجیهم بیان شود در سه دسته گزاره های ناظر به واقع، گزارههای ناظر به اعتبارات، و
گزارههای ناظر به نسبت نشانهشناسی. توضیح بیشتر در تالار گفتگو
3 دقیقه اول بحث مروری است بر کل بحث. از دقیقه 4 عمدتا اصل جهت کافی لایب نیتس شرح داده شده که چگونه به جای اصل ضرروت علی ارسطویی مبنایی برای تحلیلهای علوم انسانی شده است. و از دقیقه 26 به بعد عمدتا ناظر است به بیانی از علیت غایی که چگونه آن را از حوزه علم کنار گذاشتند و چگونه میتوان آن را دوباره به ساحت علم برگرداند.توضیح بیشتر در تالار گفتگو
ابتدا آقای مروجی یک ارائهای از مواضع آیت الله مصباح انجام دادند و سپس مطالب ایشان و موضع آیت الله مصباح مورد بحث قرار گرفت. (فایل ضمیمه حاوی بحثهای بعد از ارائه آقای مروجی میباشد)
متاسفانه این جلسه ناقص ضبط شده است. یکی از دانشجویان هم ضبط کرد که اگر آن کامل بود در همینجا بارگزاری خواهد شد.